onsdag 10 oktober 2012

Stickpodden - avsnitt 1

Tillåt oss att presentera Stickpodden - en podcast där det pratas om stickning, handarbete, garner, mönster och massa annat. Bakom spakarna finns Karin och Elin som förgyller din stickstund med lite garnnörderier.

I avsnitt nummer 1 som spelades in hemma i Elins garderob pratas det om kompispriser, att sticka på beställning, stickning under möten och massa annat.

Lyssna via iTunes eller direkt i mediespelaren här på sidan. Det går också jättebra att söka upp podcasten i din podcastspelare för att prenumerera, då testar du att söka på "Stickpodden" eller lägger till en manuell prenumeration med denna länken: http://stickpodden.libsyn.com/rss

Trevlig lyssning!


Avsnittsguide

I avsnittet pratar vi om:

33 kommentarer:

  1. Lyssnar just nu, kanonbra tjejer!
    Anna

    SvaraRadera
  2. oj vad roligt. skönt få på svenska inte alltid på eng
    bra jobbat tjejer
    jag sitter med min kaffekopp och stickning nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att stickningen fick sällskapa med podden! :)

      Radera
  3. Hej på er
    De här har jag väntat på, jätteskoj.
    Kommer att lyssna framöver också .
    De enda jag vill att ni ändrar är den hurtiga musikens volym,
    Jag som lyssnar i lurar får slita ur dom snabbt som ögat, de är så högt.
    Snälla ;-)
    Tänker länka från min blogg så fler hittar er.
    Ha de så gott
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du vad Eva, det där skall vi absolut tänka på! Sådär ska det ju inte vara! Men vi är nya på detta med ljudredigering så då blir det lite som det blir. Men i nästa avsnitt skall öronsnäckorna kunna sitta i hela tiden! :)

      Tack för feedbacken! Och länkningen på din blogg!

      Radera
  4. Grymt, riktigt trevligt att lyssna på! Länka gärna till det ni pratar om som tex den där populära norska tröjan osv. :)

    /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för väldigt trevlig feedback! Inlägget är uppdaterat med alla länkar nu. Hojta till om du börjar sticka en Skappelgensere, det vore kul att se vad du tycker. :)

      Radera
  5. Trevligt initiativ. Men ni borde klargöra att det är olagligt att ta någon form av betalning om man stickar efter någon annans mönster/beskrivning. Att sticka och sälja privat eller på t.ex marknader går bra så länge det är efter en egen beskrivning. Man kan få sälja eller ta betalt för arbetet om man har fått tillåtelse av den som gjort beskrivningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där har du rätt i! Och situationen som du beskriver skulle nästan kunna vara ett helt avsnitt i sig. Jag tror inte alla är medvetna om vad som är tillåtet t.ex. Och jag tror att många gör det ändå. Man skulle kunna vrida och vända på det där under en bra stund. Jag tar med mig inputen så ser vi om vi skall snacka lite extra om det längre fram.

      Tack för att du kommenterade!

      Radera
  6. jättebra! va' roligt att lyssna på -- jag ser redan fram emot nästa avsnitt :) gillade allt, saknade inget, skulle inte ändra på nåt!

    (eller jo förresten: håller med eva i halmstad, skulle vara jättefint om ni kunde sänka volymen på musiken)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att höra Magdalena! :) Vi spelar in nästa avsnitt nu i helgen så några dagar till får du vänta. :)

      Och vi lovar - nästa gång kommer musiken sänkas!

      Radera
  7. Vad glad jag blir nu! Jag har verkligen efterlyst en svensk podcast! Jag ska lyssna med en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna glädja dig! Jag har själv längtat en och jag tror det är precis lika kul att göra en som att lyssna på en. :) Hoppas att du tycker om den!

      Radera
    2. Nu har jag lyssnat och lagt till som prenumeration. Jättebra!

      Angående stickning på möten och så så skulle jag aldrig plocka upp en stickning på mitt jobb. Jag jobbar i en väldigt mansdominerad bransch och det hade blivit jättefel. Dessutom tror jag att ickestickare tror att det kräver mer uppmärksamhet från oss än vad det gör och därför tolkas det som nonchalant. Vi få väl helt enkelt acceptera att det är så. Tyvärr. Jag fokuserar mycket bättre med en stickning i händerna!

      Jag ser fram emot nästa podcast!

      Radera
    3. Jag förstår vad du menar! Men vi stickare vet ju att det finns två olika stickningar - den som kräver uppmärksamhet och den som kan göras med förbundna ögon. :)

      Kul att du börjat prenumerera! Vi släpper nytt avsnitt tidigt nästa vecka.

      Radera
  8. GUD vad glad jag blir av detta! Var bara några dagar sedan jag på twitter efterfrågade en svensk stickcast(?) och så nu kommer det. Tycker ni gjorde det jättebra, älskar även er finfina småländska! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Och tack! Jag har ju själv letat länge efter en svensk stickcast så tillslut kände vi att det var dags att göra en egen.

      Och våra dialekter tackar också för finfin feedback! :)

      Nästa avsnitt kommer efter helgen. Vi hoppar in i min klädkammare igen på lördag och spelar in.

      Radera
  9. Bra jobbat! Väntar med spänning på nästa avsnitt:)

    SvaraRadera
  10. Superkul!
    Jag har bloggat och länkat :D

    SvaraRadera
  11. Kul med en svensk stickningspodcast! Dock tycker jag också att mellanmusiken har lite hög volym :) men jag gillade att den var där, bra att avskilja mellan ämnen ^^

    Angående stickning på föreläsningar/möten - jag brukar först överväga om det är någon idé att jag stickar (om jag behöver anteckna är det bara jobbigt att behöva plocka upp och ner stickningen) och sen frågar jag den som håller i det om det är okej att jag stickar (och säger att jag koncentrerar mig bättre om jag gör det).

    SvaraRadera
    Svar
    1. I nästa avsnitt är vi lite säkrare vid spakarna och kommer att se till att volymen blir perfekt. :D

      Det var ju en trevlig tanke att fråga innan. Och frågan är ju alltid fri! ;)

      Radera
  12. Det här verkar ju väldigt spännande. Passar bra att lyssna på en regnig söndag som denna.
    Skriver en liten blänkare och länkar till er.
    Sarah

    SvaraRadera
  13. Tack Sarah! Hoppas att du tyckte podden förgyllde din regniga söndag! :)

    SvaraRadera
  14. Detta var den första podcasten jag har lyssnat på någonsin, och jag gillar det verkligen! I framtiden skulle jag tycka att det var roligt om ni pratade om stick- och virkbloggar. Vilka är era favoriter? Lyssnarna kanske också kan komma med tips så man kan hitta ännu fler nya favoriter. Och sen skulle jag gärna vilja veta vilka tv-serier som är bra att sticka till, precis som ni pratade lite om i podden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kai! Kul att du gillar det! Klart vi kommer prata om bloggare som inspirerar framöver! Håll ut! :)

      Radera
  15. låter super duper! mina fingrar har börjat stick pga kylan så det blir knit pro stickning istället...
    Men en bra bra ide!! Tycker om att iden!

    SvaraRadera
  16. Hej, har hittat er först nu och lyssnar på podd för första gången. Jag ser fram emot många timmar med er och få "lyssna ikapp". Länkar i min blogg! Må gott //Ulrika

    SvaraRadera